مستشفى أبوحماد بالشرقية تستقبل 10أطفال جدد مصابين بالتسمم والعدد يرتفع لـ45

الثلاثاء، 28 فبراير 2017 11:08 ص
مستشفى أبوحماد بالشرقية تستقبل 10أطفال جدد مصابين بالتسمم والعدد يرتفع لـ45 إسعاف - صورة أرشيفية
الشرقية- فتحية الديب

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
أفاد مصدر أمنى بمديرية أمن الشرقية، ارتفاع عدد التلاميذ المصابون بالتسمم نتيجة تناول بسكويت بمدرسة العباسة الكبيرة بمدينة أبوحماد، إلى 45 تلميذا، وتم نقلهم إلى مستشفى أبوحماد العام بالشرقية، فيما أرسلت مديرية الصحة أطباء لأخذ عينات من قيئ التلاميذ لتحليها، لبيان سبب الإصابة.
 
 
 
وانتقل العميد عصام هلال، مأمور مركز شرطة أبوحماد إلى المدرسة، وتم نقل 30 تلميذا إلى المستشفى العام، أغلبهم بصحة جيدة، وتبين أنهم أصيبوا بالإيحاء، فيما أرجع أهالى التلاميذ السبب إلى تناول البسكويت المدرسى.
 
 
وكان اللواء رضا طبلية مدير أمن الشرقية، تلقى اخطارا من اللواء هشام خطاب مدير المباحث الجنائية، يفيد إصابة 30 تلميذ بمدرسة السعدية الإبتدائية بمركز أبوحماد، باشتباه تسمم وتم نقلهم إلى مستشفى أبوحماد العام.









مشاركة

التعليقات 6

عدد الردود 0

بواسطة:

وليد

الخبر السنوي

ده الخبر السنوي والوزارة تنفي توريد أغذيه فاسده والمدير ينفي وأنا أنفي وانت تنفي ، من أيام الفراعنه والهكسوس والطلبة بتاكل أغذية فاسدة في المدارس المصرية ، العالم حوالينا خلاص قرب يلم شنطه ويعزل المريخ واحنا لسه بنأكل الطلبة أغذيه فسدة لا وإيه ، ننفي ، مفيش فايده .

عدد الردود 0

بواسطة:

.

.

مفتشى التموين مش متشطرين غير على أصحاب المحلات وبيفرضوا عليهم اتاوات..

عدد الردود 0

بواسطة:

احمد شاكر

استقالة وزير التربية والتعليم فوراً

استقالة وزير التربية والتعليم فوراً والمحاكمة الفورية. دي اكبر مصيبة في تاريخ مصر التعليمي.

عدد الردود 0

بواسطة:

بركة

غريبة

بهدوووووء .. بهدووووووء .. اذا شرب الطفل قبل مايروح المدسة لبن حليب على معدة فاضية لازم هيجيلو تلبك معوي بعد ساعة .. ( 99 في المية ) من حالات تسمم الاطفال تكون بالايحاء بمعنى لو اشتكي طفل من بطنه كلها دقايق وكل الفصل يشتكي من نفس الشيئ !!!حتى لو فيه فصول بعيدة وشافت حد في فصل تاني بيشتكي هتلاقي نفس الحكاية .. طبيعي يروحو المستشفى حتى لو.مفيش حاجة .. نفس منظر الاسعاف والمستشفى يزود الايحاء بالتسمم بدليل ان 33 منهم بخير لكنهم برضه راحو المستشفى .. وطبعا اسهل شيئ ( ان الاهالي تشتكي من التغذية المدرسية ) ...وكمان لاحظوا تكرار هذه الشكاوى من الشرقية وما ادراك ما الشرقية ..!!!! .. الجماعة هناك.منتشرين ومستعدين يعملولك من الحبة قبة .. وكمان اعلامنا ( الله عليه ) هيعمل سهرات تمتد للفجر بينما الاولاد بخير ونايمين وبيحلموا احلام سعيدة .. ارحموا بلدكم لوجه الله ....

عدد الردود 0

بواسطة:

مجهول هههع

اتقوا الله

كتير بنسمع ولا بنشوف وكلوا خالص بقا علي المكشوف

عدد الردود 0

بواسطة:

بركة

شوية

بنقول للاستاذ صاحب التعليق رقم 3 .. متعبتوش بقى .. ؟؟؟ .. اكبر كارثة في تاريخ مصر ؟؟؟؟؟؟ .. للدرجة دي يا راجل .؟؟ . هل قريت الخبر بالتفصيل وبهدوء وبالكامل .. ؟ .. هل تعرف حاجة عن الايحاء بالتسمم لدى الاطفال ؟؟ .. يعني لما طفل واحد والدته مفطرتهوش وشربته كباية لبن على معدة فاضية لازم هيشتكي من معدته .. كان زمان المدرس يطلب الاب او الام ويروح الطفل يرتاح في بيته .. دلوقتي المدرس من اياهم أول واحد يصرخ ( الحقونا .. تسمم !!!!! ) .. ولازم اطفال المدرسة يتأثروا بالايحاء .. لكن عشان ماتت الضمائر .. مفيش والد هييجي يقول ( لا .. ياجماعة مفيش حاجة ابني انا اللي تعبان من امبارح ) على طول .. وبدون تفكير .. الطريق الاسهل ( التغذية المدرسية ) عشان واحد زي حضرتك يعتبرها اكبر كارثة في تاريخ مصر ويمكن تكون اكبر من نكسة 67 .. شوية شوية ياراجل .. بعدين يطقلك عِرق ..

اضف تعليق

تم أضافة تعليقك سوف يظهر بعد المراجعة





الرجوع الى أعلى الصفحة