"منير"حلاق ببكالويروس تجارة.. عشان دا حلمه مش بسبب الظروف

الإثنين، 11 يوليو 2016 06:00 م
"منير"حلاق ببكالويروس تجارة.. عشان دا حلمه مش بسبب الظروف منير مهدى
كتبت سلمى الدمرداش

مشاركة

اضف تعليقاً واقرأ تعليقات القراء
كتاب ومقص، آلة حاسبة ومشط وموس هم أدوات منير مهدى الشاب الثلاثينى الذى طبق قاعدة "محدش فى مصر بيشتغل بشهادته" لكن برغبته الخاصة، التى بدأت ووجد حب فطرى لها منذ ان كان فى الخامسة من عمره.

استطاع منير أن يمزج بين طلب العلم وتحقيق الحلم، من خلال دراسته لكلية التجارة بجامعة عين شمس ونبوغه فيها، وبين تحقيق حلمه فى أن يصبح "حلاق" رغم تعارض هذه المهنة مع دراسته.

4 سنوات قضاهم منير فى فترة دراسته يحفظ قوانين المحاسبة عن ظهر قلب، لكنها لم تنسيه قوانين الموهبة التى سيطرت عليه عندما بدأ عمله بالحلاقة فى عمر الـ 15 سنة، حتى كون خبرة أهلته لفتح محل خاص به، يمارس فيه هوايته التى أصبحت مهنته الحقيقة تاركاً خلفه عددا من الشهادات فى المحاسبة وإدارة الأعمال.

يحكى منير مهدى عن حكايته مع عشق الحلاقة لـ اليوم السابع ويقول "انا حبيت الحلاقة لما كان عندى 5 سنين، ومكنتش فاهم ده ايه كل اللى فاكره كويس جداً إنى كنت بروح الجامع عشان أصلى بس عشان أفضل اتفرج على رقبة الناس، وأشوف مين فيهم اللى رقبته متحددة صح وشعره متساوى، وفضل الموضوع يكبر معايا لحد ما بقى حلمى إنى أكون حلاق".

وأضاف "مكنتش بقول لحد على ده لأن طبعاً محدش هيفهم يعنى ايه طالب متفوق فى دراسته وفى كلية كويسة عاوز يسيب كل ده ويبقى حلاق، لكن الحمد لله حققت حلمى وبقيت أشهر حلاق فى البحيرة".

وعن إنجازاته فى مهنته يقول منير"شاركت مهرجانات كتيرة وحصلت على جائزة اسكندرية للموضة والجمال، بالإضافة لمشاركتى فى مهرجان الحب والسلام الدولى وحصلت على إشادات من الاستاذ محمود لبيب اللى بعتبره مثلى الأعلى لأنه من أمهر الناس فى المهنة لدرجة إنه كان حلاق الرؤساء".


PicMonkey Collage
منير مهدى وشهاداته فى الحلاقة وتصفيف الشعر


وأضاف "ابتسامة الرضا اللى بشوفها على وش زباينى لما بيخلصوا بتخلينى مبسوط جداً، لأن فكرة إن الشخص يشوف نفسه جميل ويرضى عن شكله دى حاجة حلوة جداً".


موضوعات متعلقة..

بالفيديو.. أقدم “حلاق” بالعجوزة: “الشباب بيحبو حلاقة كريستيانو رونالدو وحسن الشافعى”


حلاق يقص شعر الزبائن مجانا إذا قرأوا له.."اطلبوا العلم ولو فى الكوافير"










مشاركة



الرجوع الى أعلى الصفحة